Långpass skog OL
Onsdag 24 sep, 07:25-10:00
Lunsen Plantskolan
Samling: 07:25Karta
Samling vid skolan 07.25, avfärd 07.30.
För dig som åker direkt är samlingen 07.45. Skriv i anmälan i så fall.
Långpass i lågt tempo. Sikta på att vara ute i 90 minuter ungefär.
Banlängden är 8,3 km med avkortningsmöjligheter till 5,3 km och 3,3 km.
I början av banan är en "stjärna", en fortsättning på det riktningstemat, resten är långdistans karaktär.
Kontrollpunkter i "stjärnan" är utmärkta med orange/vita snitslar, resten är naturpassets kontroller.
"Stjärnan" ska helst springas på egen hand men resten av banan kan springas i små grupper efter förmåga och vilja.
Kom ihåg linda, ombyte och ÅH-mat.
Syfte med dagens lektion:
Syftet med dagens lektion är att träna kroppen på att arbeta under en längre tid. Fundera över vad du har för syfte med tekniken, vad ska du tänka på för att lyckas med den?
Kopplat till kursplanen (ÅK 2 och 3):
- Förmåga att utöva specifik idrott på elitnivå.
- Förmåga att använda träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
Kopplat till ämnesplanen (ÅK 1):
- Förmåga att tekniskt och taktiskt utöva en specifik idrott.
- Förmåga att genomföra träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan i en specifik idrott.
För dig som åker direkt är samlingen 07.45. Skriv i anmälan i så fall.
Långpass i lågt tempo. Sikta på att vara ute i 90 minuter ungefär.
Banlängden är 8,3 km med avkortningsmöjligheter till 5,3 km och 3,3 km.
I början av banan är en "stjärna", en fortsättning på det riktningstemat, resten är långdistans karaktär.
Kontrollpunkter i "stjärnan" är utmärkta med orange/vita snitslar, resten är naturpassets kontroller.
"Stjärnan" ska helst springas på egen hand men resten av banan kan springas i små grupper efter förmåga och vilja.
Kom ihåg linda, ombyte och ÅH-mat.
Syfte med dagens lektion:
Syftet med dagens lektion är att träna kroppen på att arbeta under en längre tid. Fundera över vad du har för syfte med tekniken, vad ska du tänka på för att lyckas med den?
Kopplat till kursplanen (ÅK 2 och 3):
- Förmåga att utöva specifik idrott på elitnivå.
- Förmåga att använda träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
Kopplat till ämnesplanen (ÅK 1):
- Förmåga att tekniskt och taktiskt utöva en specifik idrott.
- Förmåga att genomföra träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan i en specifik idrott.