IFU Intervaller (Elevträning Linnea)

Elevträning 25/5-2020 Linnea Samuelsson

Egen uppvärmning

Löpskolning 15min

Häckskolning 15 min (tränarna ställer ut)

3min X 6 1min 30sek vila mellan varje.

Hälften på ena sidan hälften andra. Man kan byta sida om man känner att man inte hänger på eller vill ha mer drag hjälp/liknande.

Vi kommer att köra intervaller på IFU-Arena med inriktning på löpskolning och häckövningar. Klockan 07:45 så ska alla vara ombytta och vara redo att köra uppvärmning i ca 10 min (börja med eget upplägg). Efter det kommer jag att hålla i löpskolning och häckövningar. Detta gör vi för att vi ska öka rörligheten och få ett bättre löpsteg.

Efter det kör vi stegringslopp som kan göra att vi kommer in mer i den farten som vi ska hålla under intervallerna. Man förbereder kroppen på att få ett högre tempo. Efter det kommer vi att börja med intervallerna.

Intervallerna kommer gå på tid trots att det är bana man kommer att springa i 3 minuter där målet är att komma lika långt varje gång. Vila i 1,5 min. Detta kommer ske 6 gånger. (3 min x 6, vila 1,5 min) Under intervallerna ska man ligga runt sitt 3000 meter tempo eller något snabbare, runt 5-15 sekunder. Eftersom man ska komma lika långt under alla intervaller så är det viktigt att inte gå ut för hårt!

Sedan kör vi gemensam nedjogg och stretching om man inte kan springa finns cyklar som man kan genomföra passet på, går minst lika bra!

Efter passet är det snabbt ombyte som gäller och sedan samlas vi igen på angiven plats för Teori I IFU ARENA.

Detta inlägg postades den av .

Om Erica Edman

Jag är en dalkulla som förutom att orientera gillar att åka skidor. Jag älskar även att pyssla på min fritid och det är inte ofta jag inte har symaskinen framme, stickar eller har ett virkprojekt. Jag springer gärna OL intervaller, och ett distanspass på fjället i Sälen kör jag så fort jag får chansen. Meriter: 2 O-ringen segrar totalt JSM Guld Natt USM brons sprint JSM Guld skidorientering