IFU Arena Krilles elevträning

Samling: 8:00
Uppvärmning: 8:05
Uppvärmning utomhus 15 minuter. ( utomhus löparskor)
Löpskolning, rörlighet & häckövningar: 8:25 Inomhusskor!
Löpskolning med ledning av Kristoffer, sedan häckövningar och stegringar.
Intervaller 8:45

Vi börjar med en lång intervall som mjukstart, den ska gå i ca 15s /km snabbare än erat 3000m pace.

Ni ska alltså ligga på ganska hårt men inte gå er stum på syra, det är en tröskel ni kommer att känna ni kan hålla även om ni ligger i ”överfart”, det är för att vänja kroppen springa snabbt under en ganska lång tid men inte för långt tills ni får syra.
Sedan jobbar vi oss nedåt med väldigt hög fart, nu ska ni nästan ligga på er maxfart, ni ska få syra tidigt på intervallerna, intervallerna nu ska gå ca 25s /km snabbare än erat 3000m pace. Ni ska vara väldigt trötta när ni går i mål på varje intervall och det ska vara sjukt jobbigt, nästan så att efter 100m så ska ni redan jobba med syran men bara att bita i, ni ska vänja er med det. Om ni inte fått syra under de här intervallerna har ni kört för långsamt.

Sen avslutar vi med en lång intervall till, den ska gå i samma fart som första intervallen, skillnaden nu är att ni ska jobba med mjölksyran som ni fått under en lång intervall, nu gäller det att hålla upp hållningen och springa avslappnat men så snabbt man kan, mot slutet ska ni vara helt slut men då är det skönt att vila ju.
1000m
2x400m
3x300m
4x200m
1000m

Under vilan så kommer ni ha en sprint intervall bana som ni ska rita in som torrövning i vilan, ni ritar in en intervall per vila, vilan kommer att vara 90s så jag har räknat med att ritandet kommer ta ca 30s så ni får lite vila att pusta ut ordentligt.

Detta inlägg postades den av .

Om Linus Mood

Kommer från Almunge utanför Uppsala med Länna IF som moderklubb. Tillhör landslaget i MTBO med ett VM-silver i stafett 2018 och en 9:e plats på VM-sprinten 2017 som främsta meriter. Gick orienteringsgymnasium i Sandviken och har sedan utbildat mig till idrottslärare vid Uppsala Universitet. Favoritträningen är långpass på mountainbike i Lunsen.