Amelies elevträning Backintervaller

Välkomna till min elevträning!

Det kommer bli ett tufft men kul backpass borta i vårt älskade Röbo. Vi springer från kantorn 8.30! Vi värmer upp i ca 20-25 min och springer gemensamt bort till starten på träningen. (https://goo.gl/maps/913BF9Ptjh2EvFJs6 kullen innan starten vid testbanan) Därifrån går vi igenom banan vi ska springa och värmer upp.

Vi kommer att köra backintervaller och använda oss av tre olika backar. När du har kört alla tre backar har du sprungit ett varv och då är det ”kartvila”, du kommer då få fylla i ca 3 sträckor av en sprintbana innan du påbörjar nästa varv. Du springer totalt mellan 25, 30 eller 35 minuter beroende på vad som passar dig, din dagsform och andra förutsättningar

Syfte:

Syftet med passet är bli bättre och orka springa mer i backar och att sedan använda sprinttänk och fatta snabba beslut när vi är trötta och har hög puls. Du ska försöka springa på uppför såväl som nerför, försök utmana dig själv både fysiskt och mentalt under passet och försök hitta din egen motivation och din egen målsättning. De sista ca 5 minuterna av passet trycker du på extra och klämmer ut den energin du har i kroppen för att du ska känna dig riktigt trött när du är klar! Tänk ut innan passet hur länge du vill springa för att mentalt förbereda dig på hur du ska genomföra passet, och få ut så mycket som möjligt av träningen!

  1. ta gärna med egen penna för att fylla i vägvalen!

//Amelie

Detta inlägg postades den av .

Om Erica Edman

Jag är en dalkulla som förutom att orientera gillar att åka skidor. Jag älskar även att pyssla på min fritid och det är inte ofta jag inte har symaskinen framme, stickar eller har ett virkprojekt. Jag springer gärna OL intervaller, och ett distanspass på fjället i Sälen kör jag så fort jag får chansen. Meriter: 2 O-ringen segrar totalt JSM Guld Natt USM brons sprint JSM Guld skidorientering